Проїзд перехрестя з круговим рухом

Новачки часто зазнають утруднення при проїзді перехресть з круговим рухом, що у визначальному ступені обумовлено специфічною конфігурацією цих перехресть. У цій статті ми розповімо про те, як долати їх правильно, грамотно і безпечно.

Якщо ви їдете по головній дорозі, при під’їзді до перехрестя з круговим рухом (як, до речі, і до будь-якого іншого перехрестя) потрібно уповільнити рух і вивчити дорожню обстановку. Завжди при в’їзді на круг автомобіль деякий час рухатиметься управо, проте включати покажчик правого повороту треба лише тоді, коли Ви маєте намір повернути направо. У усіх інших ситуаціях при в’їзді на круг включайте лівий поворот.

Дуже важливо при в’їзді на кругове перехрестя, а також при русі на нім дотримуватися рядності руху. Це викликає певні проблеми у багатьох початківців водіїв : автомобіль в’їжджає на круг, і водій не орієнтується в незнайомій обстановці (тобто “втрачає” свою смугу). Якщо врахувати, що дорожня розмітка у нас частенько відсутня як така (чи стерта майже повністю), і людина вимушена визначати число смуг на око, то проїзд кругового перехрестя представляється дуже непростим завданням.

Далі ми розповімо, як виконується проїзд кругового перехрестя при здійсненні наступних маневрів: правий поворот, рух прямий, лівий поворот і розворот.

Правий поворот

Найпростішим з них є правий поворот. В даному випадку при наближенні до кругового перехрестя перебудуйтеся в праву крайню смугу і завчасно включіть правий поворот. Після цього оціните дорожню обстановку і з’ясуєте, на головній або на другорядній дорозі Ви знаходитеся. У першому випадку, упевніться в тому, що Вас пропускають, і в’їжджайте на перехрестя, відразу зайнявши на нім крайній правий ряд. У другому випадку, пропустите автомобілі, що знаходяться на перехресті, і робіть те ж саме.

Пам’ятайте, що у будь-якому випадку Ви повинні пропустити пішоходів.

На перехресті слід тримати невелику швидкість, щоб при необхідності встигнути своєчасно відреагувати на несподівану зміну обстановки на дорозі.

Під’їхавши до місця повороту, плавно виконуйте маневр. Навіть, якщо, на перехресті Ви їхатимете по другорядній дорозі, при здійсненні правого повороту ви не завадите руху автомобілів, що в’їжджають на круг. Завершивши маневр, вимкнете покажчик правого повороту.

Рух прямо

Якщо вам необхідно через кругове перехрестя рухатися прямо, ви повинні будете проїхати половину круга.

Слід зазначити, що кругові перехрестя, взагалі-то, можуть мати різні конфігурації, і об’єднує їх хіба що наявність круга. Головна відмінність – це число примикаючих доріг : їх може бути чотири, три, п’ять, і так далі. Тому виконувані на них маневри матимуть якісь свої особливості: зокрема, на круговому перехресті, що має п’ять примикаючих доріг, важко чітко розмежувати, наприклад, рух через перехрестя прямо і поворот наліво.

У цій статті ми розглядаємо найвідоміший і поширеніший тип кругового перехрестя – з чотирма примикаючими дорогами (по одній дорозі з кожного боку), розташованими по відношенню один до одного приблизно під прямим кутом.

Якщо, дорога при в’їзді на перехрестя має три ряди в цьому напрямі, то займіть середній ряд. За наявності тільки двох рядів вибір найбільш відповідного з них залежить від конкретного перехрестя і поточній обстановці на дорозі. Якщо ж перед перехрестям дорога має чотири смуги руху в цьому напрямі, то слід зайняти одну з центральних смуг.

Перед в’їздом на перехрестя включите покажчик лівого повороту. Якщо Ви маєте перевагу, то переконаєтеся, що Вас пропускають, і в’їжджайте на круг. Якщо Ви переваги не маєте, то пропустите автомобілі, що рухаються по кругу, і робіть те ж саме. Знову ж таки – пам’ятаєте про те, що Ви повинні пропустити пішоходів.

Тут виникає питання: який ряд займати на перехресті, якщо цих рядів більше за одне?

Якщо, на крузі дорога складається з трьох лав, то оптимальним є вибір середнього ряду. Наприклад, якщо Ви виберете лівий ряд, то будете вимушені зробити два зайві перестроювання, які в даному випадку абсолютно необов’язкові (перший раз ви перебудовуєтеся, щоб зайняти цей ряд, другий раз – щоб покинути його перед з’їздом з круга).

Що стосується правого ряду, то іноді можна їхати і по ньому, але пам’ятаєте: якщо на найближчому повороті направо водій автомобіля, що рухається по середньому ряду, побажає повернути направо, то траєкторії ваших машин перетнуться.

Перевагою тут володітимете Ви, але це зайвий раз ускладнить дорожню обстановку.

Якщо проїжджа частина на крузі складається з двох лав, то вибирайте відповідну смугу, виходячи з ситуації, що склалася, на дорозі, а також вимог дорожніх знаків і розмітки. Якщо, на крузі є чотири ряди, займайте один з центральних. За наявності смуг більше чотирьох знову ж таки – приймайте рішення виходячи з поточної ситуації на дорозі (проте перебудовуватися в крайній правий і крайній лівий ряд для руху прямо не слідує).

На перехресті рухайтеся по своєму ряду з включеним лівим поворотом, поки не настане момент, коли Ваш з’їзд з перехрестя буде наступним. У нашому випадку це станеться, як тільки Ви минете перший правий поворот (тобто перший з’їзд з перехрестя). Відразу після цього включайте покажчик правого повороту, щоб повідомити водіїв інших автомобілів про те, що на наступному повороті Ви з’їдете з круга. В цей же час займайте праву смугу у тому випадку, якщо з тієї смуги, де Ви зараз знаходитеся, поворот направо заборонений.

Лівий поворот

Щоб здійснити лівий поворот, Вам треба буде здолати три чверті круга, залишивши позаду два з’їзди з перехрестя (тобто правих повороту). Перед в’їздом на перехрестя займайте відповідну смугу руху і включайте покажчик лівого повороту (незважаючи на те, що після в’їзду на круг Вам доведеться скількись проїхати в правому напрямі). Якщо, перед кругом дорога містить тільки один ряд для руху в цьому напрямі – займайте на нім крайнє ліве положення, за наявності двох або трьох рядів займайте лівий ряд.

Якщо ж перед кругом дорога складається з чотирьох або більше за ряди – займайте який-небудь з двох крайніх лівих.

Порядок їзди на перехресті знову ж таки залежить від числа рядів. Якщо, є тільки один ряд, рухайтеся з включеним лівим поворотом, поки не минете два з’їзди з перехрестя. Як тільки проїдете другий з’їзд, включайте покажчик правого повороту і на найближчому з’їзді (він для Вас буде третім по рахунку) покидайте круг.

Якщо, проїжджа частина на перехресті містить дві смуги руху, то починати маневр треба в лівому ряду, а після першого або другого з’їзду (залежно від умов руху на цьому перехресті і поточної обстановки на дорозі) слід зайняти правий ряд, включивши вчасно правий поворот.

Якщо Ви міняєте смугу після першого з’їзду, то відразу після перестроювання вимкнете покажчик правого повороту, щоб у водіїв інших транспортних засобів не склалася думка, що ви маєте намір покинути круг на наступному з’їзді, і знову включите його після того, як проїдете другий з’їзд.

Якщо, проїжджа частина на крузі складається з трьох лав, то діяти треба таким чином. В’їжджати на перехрестя виходить з крайнього лівого ряду з включеним лівим поворотом, і займати цей же ряд на крузі. Після того, як перший з’їзд залишиться позаду, слід включити покажчик правого повороту і зайняти середню смугу руху, потім вимкнути покажчик повороту. Після того, як Ви минете другий з’їзд, необхідно знову включити покажчик правого повороту і зайняти крайню праву смугу, а потім знову вимкнути покажчик повороту.

Наближаючись до третього з’їзду (тобто до того, по якому ви покидатимете перехрестя), включіть правий поворот і повертайте праворуч. Правда, усе це справедливо лише тоді, коли розмітка і знаки не визначають інший порядок руху на цьому круговому перехресті.

Якщо ж проїжджа частина на перехресті включає чотири і більше рядів, то основний принцип руху виглядає так само, як і на трьохсмуговому перехресті; різниця полягає лише в тому, в який ряд перебудовуватися при в’їзді на перехрестя (крайню лівий або сусідній), і які смуги займати при здійсненні маневру. У будь-якому випадку, намагайтеся уникати зайвих маневрів і будь-яких “різких рухів”.

Розворот на перехресті з круговим рухом здійснюється за тим же принципом, що і поворот наліво; правда, Вам доведеться повністю об’їхати круг і покинути його в тому ж місці, де Ви на нього в’їхали (зрозуміло, рухаючись вже по протилежній смузі руху).