Психологічні основи безпечного управління автомобілем

Водійські права і власний автомобіль – мрія водія-новачка. Коли практичне навчання водінню закінчене, типовий учень вважає себе справжнім водієм і самостійно виїжджає на “велику дорогу”. А там шум, метушня. Трохи забарився, інші водії починають сигналити, ображати, підрізувати.

strah vozhdenijaМоже здатися, що навкруги панує анархія і хаос, ніхто не дотримується правила дорожнього руху і усі налагоджені виключно агресивно. У такій обстановці новачок втрачається, впадає в паніку, відчай, злість. Емоції захоплюють розум, а рухи рук і ніг сковуються або стають різкими і засмиканими. Водій втрачає контроль за ситуацією, що з великою вірогідністю може привести до дорожньо-транспортної події.

Така психологія водіння людини права, що тільки що отримало, від цього нікуди не подітися – стрес природний стан для такої ситуації. Позбавитися від нього не можна, але можна пом’якшити перехід від навчання до реального водіння за допомогою спеціальних методик навчання, що враховують особливості водія і психологію водіння. Наші інструктора по водінню пройшли спеціальну освітню підготовку, і знають як допомогти учневі адаптуватися до реальних умов дорожнього руху в Києві.

Практичне навчання водінню дає учневі навички одночасного виконання ряду дій : регулювання швидкості за допомогою педалі акселератора, гальма і зчеплення, перемикання швидкостей, управління машиною за допомогою рульового колеса, використання світлових сигналів, контроль руху транспорту за допомогою дзеркал. Методика навчання така, що інструктор по водінню допомагає учневі довести ці навички до автоматизму. Але усе це, лише 10т виконуваних водієм дій.

Велика частина роботи – це розумова робота: контроль дорожньої ситуації, знаків дорожнього руху, ухвалення рішень про те, коли перебудуватися, яку смугу вибрати, кому поступитися дорогою. Для того, щоб дозволити голові працювати і контролювати ситуацію, потрібний гарний настрій і відсутність сильних емоцій. Як сильна радість так і сильні негативні емоції призводять до стомлення і втрати уваги і здійснення прикрих помилок.

Наш інструктор по водінню підкаже, як звільнятися від емоцій і зберігати повну концентрацію на дорожній обстановці. Поки Ви не проїхали в міських умовах пару десятків тисяч кілометрів варто утриматися від водіння під музику і зайвих розмов за кермом. У теплу пору року можна трохи опустити бічне скло. Це дозволить не лише бачити, але і чути те, що відбувається навкруги: звук мотора, шум машин, що проїжджають мимо, звукові сигнали інших водіїв.

Головне правило водія – “спочатку думаю, потім роблю”. Спочатку складно дотримуватиметься цієї установки, особливо людям з надактивним психотипом холерика. Наші інструктора по водінню враховують особливості водія у своїй методиці навчання. Початкуючий водій виконує усі дії повільніше професіоналів, тому учасники дорожнього руху неминуче починаю підганяти новачка сигналами або криками. Ця неусвідомлена провокація небезпечна, як для новачка, так і для оточення.

Треба враховувати цю психологію водіння і пам’ятати, що навколишні водії по-справжньому не бажають зла ні новачкові, ні собі. Якщо прискорите звичний для себе темп управління, то втратите контроль і можете спровокувати ДТП, якщо пам’ятатимете про те що Ви піклуєтеся про свою безпеку і оточення – те виконаєте маневр в звичному для вас темпі зберігши. Справжній водій на перше місце повинен ставити безпеку, і лише на друге – комфорт.

Тому пропускайте усю лайку і сигнали повз вуха і говоріть собі “я піклуюся про своє і вашому здоров’ї”. Це стосується усіх маневрів на дорозі і при парковці. Краще повільно, але вірно, чим швидко “абияк”.

Для початкуючого водія може бути справжнім одкровенням, що оточення може не дотримуватися ПДД, і навіть при повному їх дотримання можна потрапити в аварію. На жаль, це так. Дорожні знаки можуть бути загороджені припаркованим вантажним автомобілем, приховані гілками дерев або загублені серед безлічі рекламних щитів. Додайте до цього людський чинник і різну психологію водіння.

Наші інструктора по водінню учать тому, що треба лояльно відноситися до чужих помилок і не перешкоджати їх виправленню, адже дорожня обстановка залежить не лише від окремого водія, але і від усіх учасників руху. Якщо сусідня машина в результаті помилки потрапила в скрутне становище пригальмуєте, поступившись дорогою або звільните місце, перебудувавшись в інший ряд. Намагайтеся їхати в ряду, швидкість якого для вас оптимальна.

Якщо їхатимете повільно в швидкісному ряду, це буде сприйнято навколишніми водіями як принципова і агресивна поведінка, на що вони зреагують також агресивно і роздратовано. Не варто заздрити і перешкоджати руху спритніших спритних людей. Ви не берете участь в гонці і навколишні водії для вас не суперники. У кожен свій шлях, і ваше особисте завдання безпечно дістатися до пункту призначення.